Trainingsacteren

Ik werk al enkele jaren als trainingsacteur en heb met name ervaring binnen het onderwijs en de gezondheidszorg. In mijn spel probeer ik levensecht tegenspel te bieden, in te spelen op desbetreffend leerdoel, mijn feedback te doseren en af te stemmen op de wensen van de trainer met wie ik samenwerk.

Ik vind het belangrijk, dat deelnemers/ cursisten zich bewust zijn van het feit, dat het niet mijn rol is om het hen zo ingewikkeld mogelijk te maken. “Je krijgt van me, wat je me geeft. Geef je me weinig begrip en ga je te snel op je doel af, dan is de kans groot dat ik ‘moeilijk’ doe. Biedt je me als personage aandacht en steun, dan zal mijn gedrag naar jou zich snel aanpassen”.

Als trainingsacteur fungeer ik als een spiegel voor de deelnemer, zodat hij zich bewust wordt van zijn (non-) verbale gedrag. Door vervolgens kort te benoemen wat het effect van het gedrag van de cursist was op mij in mijn rol, krijgt de cursist feedback op zijn handelen/ houding. Daarnaast krijgt de deelnemer ook feedback tijdens het spel, in de vorm van mijn reacties op zijn gedrag.

Naast het werken als acteur denk ik graag mee over de verschillende werkvormen en oefeningen die mogelijk zijn binnen een training. ┬áDe doelstelling van het trainingsonderdeel bepaalt in grote mate de werkvorm: wil je alle deelnemers binnen een korte tijd een ervaring op laten doen? ┬áKies dan voor een ‘carrousel’. Alle deelnemers komen aan bod en tegelijkertijd ziet de groep het effect van de verschillende manieren van benadering. Wil je enkele deelnemers goed laten oefenen maar anderen ook actief bezig laten zijn met de stof? Schakel enkele deelnemers dan in als alter ego of geef gerichte observatie opdrachten. Wil je alle ‘partjes’ van de Roos van Leary visueel maken? Binnen enkele minuten toon ik de groep de verschillende types binnen eenzelfde context. De deelnemers ervaren op dat moment meteen de invloed van het gedrag wat bij deze types hoort.